ناآگاهی از هیپوگلایسمی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 با نوروپاتی و یا اختلال عملکرد اتونومیک ارتباط ندارد

6 ژانویه 2016- یک مطالعه جدید نشان داد ناآگاهی از هیپوگلایسمی( افت قند خون) ، در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 با نوروپاتی محیطی و یا اختلال عملکرد اتونوم در ارتباط نیست.

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و دیگر بیماران تحت درمان با انسولین چنانچه قادر به شناسایی علایم هیپوگلیسمی (impaired awareness of hypoglycemia یا (IAHدر خود نباشند، در معرض خطر هیپوگلیسمی شدید قرار می گیرند.

محققان دانشگاه علم و صنعت نروژ در مجله آنلاین Diabetes Care، هدف خود را بررسی نوروپاتی اتونومیک بعنوان عامل زمینه ساز IAHو ارزیابی ارتباطIAH با اختلال عملکرد اتونوم اعلام کردند.

یک گروه از محققان به رهبری دکتراولسن، اطلاعات  66 فرد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 را بررسی کردند. 33 نفر از این افراد دچار IAHو 33 نفر دیگر دارای آگاهی طبیعی نسبت به وقوع هیپوگلایسمی بودند.میانگین سنی گروهIAH 46 سال ،متوسط ​​طول مدت ابتلا به دیابت 30 سال و میانگینHbA1c آنها 7.8 درصد (61.7 میلی مول در مول) بود.شرکت کنندگان با آگاهی نرمال از هیپوگلایسمی دارای میانگین سنی 47 سال ، متوسط ​​طول مدت ابتلا به دیابت 31 سال و میانگینHbA1c 8.1 درصد (65 میلی مول در مول) بودند.

میزان آگاهی از هیپوگلایسمی با استفاده از پرسشنامه ی Goldاندازه گیری شد، سپس برای سن، جنس و مدت ابتلا به دیابت تعدیل شد. پس از آن شرکت کنندگان تحت ارزیابی های بالینی و آزمایشگاهی برای بررسی عملکرد اتونوم و اعصاب محیطی قرار گرفتند.

محققان دریافتند که نمرات Zغیر نرمال کامپوزیت- که برای مقایسه گروه ها مورد استفاده قرار گرفت - بین شرکت کنندگان باIAH و کسانی که با آگاهی طبیعی بودند، تفاوتی ندارد.

اگر شما با آگاهی هیپوگلایسمی در چالش هستید، در برنامه های آموزشی هیپوگلایسمی بصورت آنلاین یا حضوری شرکت کنید.این برنامه ها می توانند آگاهی شما را از افت قند خونتان بهبود دهند، و به شما برای کنترل بهتر قند خون کمک کنند. 75درصد از افراد شرکت کننده در این برنامه های آموزشی اعلام کردند که درک آنها از قریب الوقوع بودن هیپوگلایسمی پس از اتمام برنامه ها بهبود یافته است.

منبع:


http://www.diabetes.co.uk/news/2016/jan/hypo-unawareness-in-type-1-diabetes-patients-not-linked-to-neuropathy-or-autonomic-dysfunction,-study-reveals-97541058.html